Armáda v Českých Budějovicích
- Admin
- 8 března, 2021
- 13:15
Armáda v Českých Budějovicích sídlila od roku 1663 a od malé posádky se její počty neustále navyšovaly. V polovině 30.let dvacátého století zde bylo dislokováno několik tisíc vojáků. Pro vojsko sloužilo ve městě a okolí několik desítek budov a šest velkých kasáren. Tato kasárna se v průběhu let několikrát přejmenovávala, ale jejich umístění zůstávalo. K 15.3.1939 zde již mnoho vojáků nezůstalo, po odstoupení pohraničí v roce 1938 byla velká část armády demobilizována a ve většině útvarů zůstalo pouze nezbytné množství důstojníků a mužstva.
Jaké jednotky byly v Českých Budějovicích dislokovány uvádí tabulka č. 1: Stav vojska v Českých Budějovicích k 15.3.1939. Německá armáda se po odstoupení pohraničí v roce 1938 přesunula blíže k nově vytýčeným hranicím a byla umístěna v Kaplici, Českém Krumlově, Freistadtu atd.
15.3.1939 dostala rozkaz k obsazování jižních Čech a hlavního správního centra města Českých Budějovic. Město samotné obsadil 130.pěšší pluk, 45.pěšší divize Wehrmachtu, kterému velel plukovník Claus Boie, o obsazení města referovaly tehdejší Českobudějovické listy takto:
„Kolem druhé hodiny odpolední vešly německé oddíly na Linecké předměstí. Příchod dvou batalionů pěchoty dál se Divadelní ulicí. Vedl je komandant plukovník Boie. Oddíly zaujaly místo před radnicí, před řečnickou tribunou shromáždili se němečtí zástupci úřadů, krajský vůdce Westen, dále vedoucí zdejšího německého Arbeitsamtu dr. Jarolím, komisař David, členové lineckého vedení NSDAP a krajského vedení NSDAP v Krumlově a jiní. Vedle tribuny stáli zástupci města Č. Budějovice. První promluvil komisař David. Uvítal oddíly německé branné moci, vedené plukovníkem Boie, jako vykonavatele vůle Führerovy, jemuž děkuje jménem německého obyvatelstva města. Pak představil komisař David starostu Neumana, který pronesl pozdrav, načež následovalo představování zástupců úřadů a městské rady. Plukovník Boie děkuje budějovickému obyvatelstvu za tak srdečné přivítání. Řekl „Činíme svou povinnost, bereme-li vaše město pod svou ochranu, ale činíme tuto povinnost z celého srdce rádi.“ Jeho slova byla provázena trojnásobným „Sieg heil“ a provoláváním slávy vrchnímu veliteli branné moci Adolfu Hitlerovi.
Všechny německé jednotky dorazily do města do večerních hodin. Okamžitě po obsazení kasáren začalo odevzdávání zbraní, které dle tisku proběhlo „v úplném pořádku a shodě“. Během dalších dní byly uvolněny některé převážně české školy pro říšské vojsko. 19.3.1939 přijel do města před 17.hodinou velicí generál XIII.armádního sboru Svobodný pán z Weichsu a zástupce vládního presidia Müller. Generála přivítal komisař David. Po projevech vykonal generál Weichs přehlídku shromáždění a korporací. Po přehlídce se generál ubytoval v hotelu Slunce a byl jmenován velitelem posádky (foto 2).
Další „sláva“ se konala 29.3.31939 od 13 hodin a zúčastnil se jí velitel III. armádní skupiny generál Bleskowitz, který vykonal přehlídku místní pěchoty a německých spolků na českobudějovickém náměstí (foto 3).
Po všech těchto slavnostech se Němci začali zařizovat a úřadovat. Už v červnu byla kasárna opuštěna čs.armádou a vyšlo oznámení o přemístění zbylých vojenských útvarů, úřadů a ústavů v likvidaci do budovy kasáren na Mariánském náměstí. Toto velení zde bylo až do konce července, kdy byla čs.armáda rozpuštěna. S tím souvisel zákaz nošení československých vojenských uniforem k 1.8.1939.
Zároveň došlo k přejmenování českobudějovických kasáren (tabulka 2). S nastávajícím podzimem se vojska ve městě začala vyměňovat s přípravou na zahájení války s Polskem. Bojové jednotky postupně odešly a nahrazovaly je jednotky záložní a výcvikové (tabulka 3). V dalším průběhu okupace se v Českých Budějovicích vystřídalo mnoho cvičných a záložních jednotek a škol. Na konci dubna a v průběhu prvních květnových dnů 1945 se do města dostalo mnoho různorodých jednotek, kterým jako velitel posádky velel generál major Wilhelm Richard Runge (narozen 23.5.1888 a zemřel 27.8.1954 v sovětském zajetí) (tabulka 4) (foto). Ten také po podepsání kapitulace německých vojsk spolu s nimi město 8. května opustil, aby byl zajat Američan ve Vimperku 9.5.1945. Poté byl předán sovětské armádě. Zajímavostí z 8. května 1945 je příjezd několika amerických obrněných vozidel a jeppů na hlavní náměstí v Č. Budějovicích. Američané se po krátkém zdržení a rekognoskaci situace opět vrátili k demarkační čáře.
Major Erhard Jähnert
Major Erhard Jähnert, příslušník III/SG-3 ,narozen 17.8.1917 v městě Panitzsch, zemřel 23.7.2006 ve městě Jever.
Nedaleko města u obce Planá byla na konci 30.let zahájena výstavba civilního letiště. Do 15.3.1939 ale nebyl dokončena, postaveny byly pouze dva hangáry a upravena vzletová a přistávací dráha. V průběhu okupace v severní části letiště tam Němci vybudovali barákový tábor, ve kterém byla od ledna 1940 umístěna letecká zpravodajská škola. Teprve s přibývající potřebou výcviku nových pilotů se započalo s novou výstavbou na letišti. Byl postaven nový hangár, rozšiřována vzletová i přistávací dráha a další. Od roku 1942 zde byla umístěna letecká škola (LKS 7), která měla základnu v rakouském Tullnu, a zde bylo pomocné a výcvikové letiště. Bojové jednotky letectva zde nebyly. První bojová jednotka (SG 10/I) se zde školila a přeškolovala na letounech Ju-87 a Fw-190 od března do listopadu 1944. Jedním z instruktorů byl i nositel Rytířského kříže a úspěšný ničitel tanků Erhard Jähnert (viz foto).
Další jednotka na školení zde byla 3/JG-105, která se zde dlouho nezdržovala. V průběhu roku 1944 sem přišla i jednotka, která přebírala vyrobená letadla a dále je přelétávala k bojovým útvarům (I.Flüg-1Gruppe-Süd-Ost)
Nedaleko města u obce Planá byla na konci 30.let zahájena výstavba civilního letiště. Do 15.3.1939 ale nebyl dokončena, postaveny byly pouze dva hangáry a upravena vzletová a přistávací dráha. V průběhu okupace v severní části letiště tam Němci vybudovali barákový tábor, ve kterém byla od ledna 1940 umístěna letecká zpravodajská škola. Teprve s přibývající potřebou výcviku nových pilotů se započalo s novou výstavbou na letišti. Byl postaven nový hangár, rozšiřována vzletová i přistávací dráha a další. Od roku 1942 zde byla umístěna letecká škola (LKS 7), která měla základnu v rakouském Tullnu, a zde bylo pomocné a výcvikové letiště. Bojové jednotky letectva zde nebyly. První bojová jednotka (SG 10/I) se zde školila a přeškolovala na letounech Ju-87 a Fw-190 od března do listopadu 1944. Jedním z instruktorů byl i nositel Rytířského kříže a úspěšný ničitel tanků Erhard Jähnert (viz foto).
Další jednotka na školení zde byla 3/JG-105, která se zde dlouho nezdržovala. V průběhu roku 1944 sem přišla i jednotka, která přebírala vyrobená letadla a dále je přelétávala k bojovým útvarům (I.Flüg-1Gruppe-Süd-Ost)
Nedaleko letiště v Č. Budějovicích se v jeho severní části od prosince 1943 vyráběl letoun Fi-156. Do června následujícího roku zde bylo vyrobeno 73 kusů verzí C-7 a D-2. Po ukončení výroby těchto letounů se ve stejných prostorách začal montovat letoun Fw-190 ve verzi A-8. Do července roku 1944 se zde smontovalo cca třicet kusů.
Od prosince 1944 započala montáž letounů Me-262. Ale ne v dílnách na letišti, ale v nově dostavěných dílnách u dvora Koroseky nedaleko Homol. Prostory měly výrobní plochu cca 2000m2. Do konce dubna 1945 zde bylo smontováno nejméně 20 kusů verze A-1.
Hans Voss
Hans Voss, zkušební pilot narozen 14.7.1916 v Melsdorfu, zemřel 25.3.1945 v Českých Budějovicích.
Poručík William Preddy
Poručík William Preddy narozen 20.7.1924 v Severní Carolině, zemřel 17.4.1945 ve vojenské nemocnici v Českých Budějovicích. Exhumován a převezen na francouzský hřbitov amerických vojáků.
Rok 1945 přivedl na letiště jak bojové, tak dopravní jednotky německé Luftwaffe, letiště sice bylo ještě v týlu, ale fronta se rychle přibližovala. V březnu a v dubnu se českobudějovické letiště stalo jednou z důležitých základen Luftwaffe s několika desítkami letadel všech možných typů (tabulka 5 útvarů a typů letadel.) S intenzivním nasazením docházelo i k velkému množství leteckých nehod a katastrof, při kterých zahynulo několik německých pilotů. Mezi nimi byl i předávací pilot 1 . Flüg- Gruppe Süd-Ost Hans Voss, který na letounu Me-262 zahynul na českobudějovickém letišti 25.3.1945 (foto). Byl pohřben na dnes již neexistujícím hřbitově v Č. Budějovicích. Na stejném pohřebišti byl pochován americký pilot W. Preddy (foto), který zemřel po sestřelení nad letištěm 17.4.1945 ve vojenské nemocnici v Č. Budějovicích. Preddy byl po válce exhumován a převezen na americký hřbitov ve Francii.
V prvních květnových dnech již letecké aktivity Luftwaffe poklesly jednak vlivem nedostatku pohonných hmot, ale i pilotů. Na závěr války na letišti v Českých Budějovicích vzpomíná tehdejší německý letecký technik S. Kittelmann : „Mou poslední jednotkou byla I. Flüg 1 – Jih –Východ v Budějovicích. Tehdy jsem u letky pracoval jako palubní radista a měli jsme za úkol starat se o převáděcí rádiový styk tam montovaných Me-262 k ostatním letkám. Stroje byly zalétávány dvěma piloty a pak našimi piloty předávány na jiná letiště. Tou dobou byl naším velitelem kpt. Brunner, jako velitel letky byl npor.Lang z Vídně. Musím podotknout, že jsme byli ubytováni v barácích mimo letiště a nepodléhali jsme veliteli letiště plk. Bayerovi. 6.nebo 7.51945 přijel terénní vůz české policie na vstupné bránu. Velitel jednotky a s ním 8 – 10 policajtů, žádali předání naší letky, neboť za pár hodin (podle nich) se měli objevit Sověti. Vládu na nebi měli v té době Američané, kteří takřka denně kroužili nad naším územím.
Náš velitel kpt. Brunner dostal rozkaz tuto policejní skupinu odzbrojit a zatknout. To se také stalo. Zavřeli jsme je do cel ve strážních barácích. Poté co jsme dostali rozkaz k přesunu, předali jsme je jiné jednotce. 8.5. ráno jsme opustili letiště německým vojenským náklaďákem. Řidičem byl Augustiniak z Magneburgu. Odjeli jsme směr Pasov poté, co jsme zničili některé naše věci, neboť jsme si mohli vzít jen jedno zavazadlo. Tak začala má cesta do zajetí.“
Po odchodu německé armády letiště obsadili českoslovenští dobrovolníci a vojáci, kteří zde objevili nepoškozený letoun Fi-156 (Storch) a po nezbytné údržbě s tím ještě ten den a den následující provedli F. Papáček a F. Steinbauer několik letů nad Českými Budějovicemi a okolím (foto). 10.5.1945 ve večerních hodinách na letiště a do nedalekých Korosek dorazila Rudá armáda. Na letišti zbylo několik desítek poškozených, ale i nepoškozených letadel a několik set kilogramů munice a pum. Na letišti potom společně působili českoslovenští vojáci (pod velením npor. F. Mareše) a sovětští vojáci, kteří letiště opustili v srpnu 1945.
Tabulka 1.
Útvary v Českých Budějovicích | Od | Do |
Velitelství 5. Divize | 1.1.1920 | 31.7.1939 |
Posádkové velitelství | 1.11.1918 | 31.7.1939 |
Pěší pluk 1. Mistra Jana Husi | 1.11.1918 | 31.7.1939 |
Dělostřelecký pluk 5. | 15.7.1920 | 31.7.1939 |
Automobilový prapor 1. | 25.2.1921 | 31.7.1939 |
Vozatajský prapor 1. | 5.12.1927 | 31.7.1939 |
Sborová zbrojnice č.1 | 1.1.1937 | 31.7.1939 |
Stavební správa č.1 | 1.1.1937 | 31.7.1939 |
Divizní (sborová) nemocnice | 5.2.1921 | 31.7.1939 |
Proviantní sklad 5. | 1.7.1920 | 31.7.1939 |
Doplňovací okresní velitelství | 1.10.1918 | 31.7.1939 |
Vojenská duchovní správa u velitelství 5. divize | 1.10.1920 | 31.7.1939 |
Dělostřelecký pluk 105 | 1.10.1920 | 31.7.1939 |
Remontní baterie 5 | 1.10.1936 | 31.7.1939 |
Odbočka sborové zbrojnice č. 1 | 1.1.1937 | 31.7.1939 |
Tabulka 2.
Název kasáren | Název za 1. republiky | Název za války |
Kasárna na Mariánském náměstí | Kasárna plk. Švece | Kasárna gen. Kraus |
Kasárna v Žižkově třídě | Kasárna Jiřího z Poděbrad | Ludendorfova kasárna |
Kasárna Žižkova | Kasárna Žižkova | Hindenburgova kasárna |
Kasárna na Pražské třídě | Masarykova kasárna | Kasárna Conrada von Hützendorf |
Čtyřdvorská kasárna | Kasárna Adolfa Hitlera | |
Zeměbranecká kasárna | Masarykova kasárna | Algemaine Krankenhaus |
Tabulka 3.
Název | Od – do |
Infanterie – Regiment 130 | 15.3.1939 – 10.8.1939 |
I./ Infanterie – Regiment 130 | 15.3.1939 – 10.8.1939 |
Division Nr. 151 | 14.10.1940 – 15.7.1941 |
Infanterie – Ersatz- Regiment 10 | |
Grenadier – Ersatz- Regiment 10 | 14.9.1940 – 13.12.1943 |
Infanterie – Ersatz- Regiment 11 | 14.9.1940 – 15.7.1941 |
Infanterie – Ersatz- Regiment 35 | 4.11.1939 – 20.8.1940 |
Infanterie – Ersatz- Batallion 23 | 1.10.1940 – 28.6.1941 |
Infanterie – Ersatz- Batallion 109 | 15.10.1942 – 12.12.1943 |
Infanterie – Ersatz- Batallion 119 | 10.11.1939 – 15.10.1940 |
Infanterie – Ersatz- Batallion 130 | 20.8.1939 – 10.1.1940 |
Infanterie – Ersatz- Batallion 302 | |
Grenadier – Ersatz- Batallion 302 | 1.10.1942 – 30.4.1945 |
Grenadier – Ersatz – bzw. Ausbildungs – Battalion 302 | 1.10.1942 – 30.4.1945 |
Artillerie – Ersatz – Regiment 11 | |
Artillerie – Ersatz – Abteilung 11 | 27.9.1940 – 28.4.1941 |
Wehrkreis ROB – Lehrgang XIII | 1939 – 1945 |
Wehrbezirks – Kommando | 1939 – 1945 |
Wehrmeldeamt Budweis | 1939 – 1945 |
Auβenkommando Ghetto Litzmannstadt | 1941 – 1944 |
Tabulka 4.
Stavy německé armády v Českých Budějovicích ke konci války
Záložní vojsko a školy | Jednotky zeměbrany | Služebny | Polní vojsko včetně Feldherrnhalle | Letectvo | Námořní spojovací škola | Celkem |
2179 | 815 | 132 | 963 | 987 | 65 | 5141 |
Stavy výzbroje německé armády v Českých Budějovicích ke konci války
Pušky | Samopaly | Lehké a těžké kulomety | Minomety | Děla | Pancéřové pěsti | Tanky a obrněná vozidla |
4206 | 162 | 104 | 13 | 1 | 720 | 3 |
Tabulka 5.
Název jednotky | Od – do | Typ letounu |
I.FLÜG 1 Gruppe Südost | 6.1944 – 4.1945 | |
Luftflotten – Nachrichten- Schule 4 | 30.12.1939 – 7.4.1943 | |
Arbeitsplatz LKS Tullm (LKS 7) | 10.1939 – 4.1945 | Ar-96, Fw-156, Si-204 |
I/SG-102 | 3.1944 – 10.1944 | Ju-87, Fw-190 |
3/JG-105 | 11.6.1944 – 26.7.1944 | Fw-190, Bf-109 G |
Stab/Kampfgeschwader (J)30 | 12.1944 – 18.2.1945 | Bf-109 G |
I.(Erg.)/ Kampfgeschwader (J)30 | 1.1945 – 4.1945 | Bf-109 G |
II./Kampfgeschwader (J)30 | 1.1945 – 4.1945 | Bf-109 G |
N.A.G. 14 | 4.1945 – 5.1945 | Bf-109 G |
3./N.A.G. 14 | 4.1945 – 5.1945 | Bf-109 G |
2./N.A.G. 16 | 4.1945 – 5.1945 | Bf-109 G |
S.G.10 | 4.1945 – 5.1945 | Fw-190 F8 |
I./S.G. 10 | 4.1945 – 5.1945 | Fw-190 F8 |
2./N.S.G. 10 | 4.1945 – 5.1945 | Fw-190 F8 |
Sanitäsflugbereitschlaft | 11.1944 – 4.1945 |
Něměcké hlášení o stavu leteckých jednotek z 21.4.1945.
Dokument o založení firma Leichtbau Budweis z 18.5.1943
Americká průzkumná zpráva z českobudějovického letiště z 19.6.1944
Zpráva o havárii německého letadla.
> Mohlo by se vám také líbit
Marie Doubková – první jihočeská pilotka
Vznik nové brožurky o první johočeské pilotce Marii Doubkové. Stáhnout > Mohlo by se vám také líbit
VÝROBA A MONTÁŽ NĚMECKÝCH VOJENSKÝCH LETADEL V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH V LETECH 1943-1945 (DÍL 1.)
Více ve fotogalerii zde >> Tak jako v jiných místech protektorátu Čechy a Morava, tak i v Českých Budějovicích se od počátku války některé podniky
Odhalení pomníku aviatika Antonína Ježka 12.5.2021
Dávno zapomenutý a chátrající pomník z roku 1925 připomínající tragédii aviatika Antonína Ježka, který zahynul při leteckém neštěstí v roce 1923 v Českých Budějovicích, se